Serviciile educaţionale oferite de unitatea noastră, de învăţământ preşcolar se referă la organizarea învăţământului preşcolar pe grupe, constituite de regulă după criteriul de vârstă al copiilor sau după nivelul de dezvoltare globală al acestora, beneficiind de cadre didactice calificate şi o infrastructură adecvată.

Serviciile furnizate care fac obiectul standardului minim de calitate sunt servicii instructiv – educative (pe baza planurilor de învăţământ şi a programelor şcolare, aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului). Evaluarea calităţii acestor servicii se face prin:

– raportarea la cei 43 de indicatori (definiţi ca instrumente de măsurare a gradului de realizare a unei

activităţi desfăşurate de o organizaţie furnizoare de educaţie prin raportare la standarde în Hotărârea de Guvern nr. 21/2007);

– raportare la indicatorii relevanţi din Sistemul Naţional de Indicatori privind Educaţia (SNIE);

– raportare la indicatorii de risc şi de rezultat adecvaţi.

Scopul şi obiectivele serviciului

Grădiniţa noastră are drept scop pregătirea pentru educaţia formală, asigurând intrarea copilului în sistemul de învăţământ obligatoriu prin formarea capacităţii de a învăţa.

Obiectivele sunt diferenţiate în funcţie de grupele constituite, după criteriul de vârstă al copiilor sau după nivelul de dezvoltare globală al acestora şi cuprind mai multe domenii, conform normativelor în vigoare:

A. Domeniul „Dezvoltarea fizică, sănătate şi igiena personală” - dimensiuni ale domeniului:

 A.1. Dezvoltare fizică:

– dezvoltarea motricităţii grosiere;

– dezvoltarea motricităţii fine;

– dezvoltarea senzorio-motorie.

 A.2. Sănătate şi igienă personală:

– promovarea sănătăţii şi nutriţiei;

– promovarea îngrijirii şi igienei personale;

– promovarea practicilor privind igiena personală.

B. Domeniul „Dezvoltarea socio-emoţională” - dimensiuni ale domeniului:

 B.1. Dezvoltarea socială:

– dezvoltarea abilităţilor de interacţiune cu adulţii;

– dezvoltarea abilităţilor de interacţiune cu copiii de vârstă apropiată;

– acceptarea şi respectarea diversităţii;

– dezvoltarea comportamentelor prosociale.

 B.2. Dezvoltarea emoţională:

– dezvoltarea conceptului de sine;

– dezvoltarea controlului emoţional;

– dezvoltarea expresivităţii emoţionale.

C. Domeniul „Dezvoltarea limbajului, a comunicării şi premiselor citirii şi scrierii” - dimensiuni ale domeniului:

 C.1. Dezvoltarea limbajului şi a comunicării:

– dezvoltarea capacităţii de ascultare şi înţelegere (comunicare receptivă);

– dezvoltarea capacităţii de vorbire şi comunicare (comunicare expresivă).

 C.2. Dezvoltarea premiselor citirii şi scrierii:

– participarea la experienţe cu cartea; cunoaşterea şi aprecierea cărţii;

– dezvoltarea capacităţii de discriminare fonetică; asocierea sunet-literă;

– conştientizarea mesajului vorbit/ scris;

– însuşirea deprinderilor de scris; folosirea scrisului pentru transmiterea unui mesaj.

D. Domeniul „Dezvoltarea cognitivă şi cunoaşterea lumii” - dimensiuni ale domeniului:

 D.1. Dezvoltarea gândirii logice şi rezolvarea de probleme;

 D.2. Cunoştinţe şi deprinderi elementare matematice, cunoaşterea şi înţelegerea lumii:

– reprezentări matematice elementare (numere, reprezentări numerice,operaţii, concepte de spaţiu,

forme geometrice, înţelegerea modelelor, măsurare);

– cunoaşterea şi înţelegerea lumii (lumea vie, Pământul, spaţiul, metode ştiinţifice).

E. Domeniul „Capacităţi şi atitudini de învăţare” - dimensiuni ale domeniului:

– curiozitate şi interes;

– persistenţă în activitate;

– creativitate.

Beneficiarii direcţi sunt copii cu vârste cuprinse între 3 şi 6 ani, inclusiv cei cu cerinţe speciale, care au

nevoie de recuperare/ reabilitare şi de integrare.

Pentru copiii cu cerinţe educative speciale, integraţi în învăţământul preşcolar, se respectă în totalitate legislaţia în vigoare, precum şi principiile care fundamentează protecţia şi educaţia acestei categorii de copii.

La grădiniţa noastră au acces şi beneficiază de serviciul educaţional  învăţământ preşcolar, toţi copiii, indiferent de condiţia socială şi materială, de sex, rasă, naţionalitate, apartenenţa politică sau religioasă şi care se încadrează în:

a) criteriul vârstei;

b) criteriul distanţei faţă de domiciliul copilului.

Înscrierea copiilor în grădiniţe se face, de regulă, la începutul anului şcolar sau, în situaţii deosebite, în timpul anului şcolar, în limita locurilor disponibile.

Procesarea cererilor (aplicaţiilor) pentru accesul la un anume serviciu, a aprobării sau Înscrierea copiilor în grădiniţe se realizează la cererea părinţilor/ susţinătorilor legali, fiind necesare următoarele documente:

– copia certificatului de naştere a copilului;

– fişa medicală, completată potrivit reglementărilor în vigoare;

– aviz epidemiologic, eliberat potrivit prevederilor legale.

Transferarea copilului de la o grădiniţă la alta se face la cererea părinţilor/ susţinătorilor legali, cu avizul  celor două unităţi, în limita locurilor planificate.

Scoaterea copilului din evidenţa grădiniţei se face în următoarele situaţii:

– în caz de boală infecţioasă cronică, cu avizul medicului;

– în cazul în care copilul absentează două săptămâni consecutiv, fără motivare.

 Obiective și opțiuni strategice

  •  Asigurarea dezvoltarii normale si depline a copilului prescolar, valorificând potentialul fizic si psihic al fiecaruia tinând seama de ritmul propriu, de nevoile sale afective si de activitatea sa fundamentala – Jocul ;
  • Îmbogatirea capacitatii copilului prescolar de a intra în relatie cu ceilalti copii si cu adultii, de a interactiona cu mediul, de al cunoaste, de al stapâni prin explorari, experiente si exercitii;
  • Descoperirea de către fiecare copil a propriei identitati si formarea unei imagini de sine pozitive;
  • Sprijinirea copilului prescolar pentru a dobândi cunostintele, capacitatile si atitudinile necesare activitatii viitoare în scoala, precum si vietii sale ulterioare în societate;
  • Pregatirea copilului pentru trecerea de la învatamântul prescolar la învatamântul primar – formarea aptitudinii de şcolaritate